середа, 29 листопада 2017 р.

Борис Пастернак. Основні мотиви лірики.

Тема. Борис Пастернак. Основні мотиви лірики.
Мета. Визначити джерела таланту поета, простежити еволюцію символістських та футуристичних художніх звершень Пастернака; розкрити особливості його поетики, прагнути осягнути філософську глибину лірики поета; удосконалювати навички цілісного аналізу ліричного твору; розвивати здатність бачити слово; викликати інтерес до поезії Бориса Пастернака.
Обладнання. Збірка поезії Пастернака; вислови поетів про поезію; музичний супровід (Скрябін); твори Пастернака на партах учнів.
«Ти квітка у любові, в ненависті – ти штик» (Володимир Сосюра)
«Поезія – це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі» (Ліна Костенко)
«Поезія завжди залишається тою, вищою за будь-які Альпи, висотою, що валяється під ногами: отож треба тільки нахилитися, аби її побачити і підібрати з землі» (Борис Пастернак)
«Поэзия – та же добыча радия» (Владимир Маяковский)
ХІД УРОКУ
Он награжден каким-то вечным детством,
Той щедростью и зоркостью светил,
            И вся земля его была наследством,
      А он ее со всеми разделил.
А. Ахматова




I Організація класу
II Підготовка до сприйняття навчальної теми
 Вступне слово вчителя.
Борис Пастернак… Один із найталановитіших поетів ХХ століття, прозаїк, поет, перекладач, лауреат Нобелівської премії, у творчості якого втілився ідейний задум Олександра Скрябіна «музикант – поет – філософ». Його поетичний феномен влучно характеризують слова Ахматової (зачитується епіграф).
 III Оголошення теми, мети, завдань уроку
IV Формування нових знань, умінь, навичок
1.     «Мозковий штурм»
-         Пастернака називають Гамлетом ХХ століття. Чому?
2.     Вчитель. Звернімося до образу Шекспірівського Гамлета.
-         Згадайте, що властиве принцу Гамлету?
(Замислення над проблемами свого часу: «Звихнувся час… О доле зла моя, Чому його направить мушу я».)
-         Що його гнітить?
(Зло, обман, лицемірство. У Гамлета борються два почуття: помститися? – виправити час?)
-         Яка доля Шекспірівського Гамлета?
(Трагічна. Він загинув, здобувши моральну перевагу над злом, бо «був і залишився у всьому людиною».)
І народжується пастернаківський «Гамлет».
3.     Читання учителем поезії «Гамлет».
4.     Бесіда за твором.
-         Який образ виникає у вашій уяві вже з перших стрічок поезії?
(Образ актора, який грає роль Гамлета.)
-         Куди він дивиться і що він там бачить?
(Дивиться в темний зал, так ніби вдивляється у своє майбутнє.)
-         Яку паралель проводить автор між поетом і кожним із нас?
(Людина приходить у цей світ, так як і актор на сцену, приходить в цей «сум рак ночи». Яку роль йому прийдеться зіграти? Щоб там не було, людина – актор повинна діяти, можливо народу написано: комусь  зіграти життєву роль у п’єсі-драмі, комусь – у комедії, а комусь, навіть, у трагедії.)
-         Чи усвідомлює ліричний герой Пастернака трагедію історії, в якій він живе?
(Так, розуміє. Можливо, він єдиний намагається боротися з неправдою «Я один, все тонет в фарисействе…»)
-         Хто такі фарисеї?
(Фарисейство – релігійна течія, котра виникла в іудеї. В Євангелії фарисеями називали лицемірів. Звідси і переносне значення слова – лицеміри.)
-         Кого нагадує вам ліричний герой?
( Ісуса Христа, коли він молився в Гетсиманському саду напередодні страти за все людство. Але в якийсь момент засумнівався: «Боже, хай мине ця чаша». Такі сумніви виникають і у Пастернака, і Гамлета.)
-         Доля ліричного героя поезії «Гамлет» нагадує долю автора. Доведіть це, згадавши життєвий шлях Пастернака.
Висновок. Дуже важлива остання строфа поезії – це своєрідна кульмінація. Ліричний герой приходить до висновку, що світ лицемірів і фарисеїв для нього чужий, він одинокий. Але не дивлячись на це не відмовляється від своїх принципів, тобто він перемагає свій страх. Отже, як вважають багато літературознавців, ця поезія відображає уявлення Пастернака про суто мистецтва та призначення митця – поета. Це відображення «вічної» теми пошуку сенсу буття та призначення людини.
5.     Слово вчителя. Рання творчість Пастернака проникнута духом символізму. Звернемося до вірша, яким відкриваються всі збірки Пастернака. «Цей лютий…»
6.     Аналіз поезії.
-         Слухаючи вірш, подумайте, які поєднання слів є несподіваними?
(Чорна весна, звуглілі груші, суха печаль, пропах криками вітер, вірші складаються в сльозах.)
-         З яким кольором асоціюється у вас місяць лютий? Весна?
-         А якого кольору лютий і весна у Пастернака?
-         Що символізує чорний колір у природі, в суспільстві, в душі людини?
(Зображуючи природу, боротьбу зими і весни, автор показує зрушення, що відбуваються в людській душі, її прагнення до змін у житті, до духовного ідеалу, накінець,  до творчості.)
-         Якими звуками наповнена поезія?
-         Що стверджують ці звуки?
-         Яка ідея вірша?
(Ліричний герой – це творча особистість, яка тонко сприймає світ, відчуває красу природи, що невіддільна від духовного стану людини, яка усвідомила себе творцем і говорить про це усьому світу.)
Висновок. Отже, в маленькій пейзажній замальовці ми побачили не тільки картину природи, але й відчули стан душі ліричного героя, його поривання і прагнення змінити навколишній світ. У цьому сила справжньої поезії.
7.     Слово вчителя.
 Шлях Пастернака у літературу був складний і тернистий. Його лірика викликала суперечливі оцінки. Марина Цвєтаєва якось вигукнула: «Де та людина, яка до кінця зрозуміла Пастернака?» І сама пояснила: «Пастернак – це «тайнопис», «інакомовлення», «шифр».
8.     «Мозковий штурм»
-         У чому сила справжньої поезії?
9.     Робота з літературознавчим словником.
Поезія – художньо-образна словесна творчість.
10.                        Вчитель.
Сухо. Скупо. Науково.
-         А що у вашому розумінні є поезія, з якими словами та поняттями асоціюється у вас це слово?
(Учні записують свої асоціації.)
П – політ думок
О - образ
Е - емоції
З - зачарування
І - інтим
Я – яскравість.
11.                        Робота в групах
Звернемося до твору Пастернака «Визначення поезії». Читаючи вірш, подумайте, чим відрізняється визначення поезії у цьому творі від тих, які ви можете бачити на дошці?
Завдання для 1 групи
Знайдіть у творі підтвердження думки Пастернака, що поезія – це висота.    
Завдання для 2 групи
            Пастернак вважав, що поезія «валяється під ногами». Знайдіть у тексті підтвердження цієї думки.
Завдання для 3 групи
            Знайдіть у тексті приклади зрощення тем природи й мистецтва.
Висновок. Отже, поезія для Пастернака – це спів солов’я і ніч, і сльози, і музика Моцарта. Все має свою красу, треба тільки її побачити. То в чому ж справжнє призначення поезії за Пастернаком? Служити красі, єдності світу, створювати гармонію у мистецтві, яка духовно піднімає людину, створює світову гармонію, а на думку Пастернака, початок усьому – любов.
12.                        Слово вчителя.
Перед вами вірш «Зимова ніч». Це справжній гімн коханню, бо оспівує союз двох люблячих сердець. Цей вір, як відомо, присвяченій Ользі Івінській і написаний під враженням: випадкова зустріч Ольги та Пастернака на дачі в Перєдєлкіно. Обидва вони зрозуміли, що не можуть жити один без одного. Послухайте романс на вірш «Зимова ніч». Побудьте одночасно і музичними, і літературними критиками.
Проблемне питання.
-         Подумайте, яким чином у цій поезії поєднується музика і слово?
(Учитель запалює свічку. Звучить романс. Учні дають відповідь на поставлене питання.)
Висновок. Музика – лірична, ніжна мелодія, а зміст – святість кохання. Про святість і неперевершену силу кохання йдеться у вірші. Бо саме кохання може захистити, врятувати людину від усіх життєвих негараздів, аби вона хоч на хвилинку відчула себе щасливою.
V Підсумок уроку
1.     «Відкритий мікрофон»
-         Висловіть, будь-ласка, чим є поезія Пастернака для вас?
2.     Заключне слово вчителя.
Мені хочеться закінчити урок словами Пастернака з його поезії «Во всем мне хочется дойти».
Во всем мне хочется дойти
До самой сути.
В работе, в поисках пути,
В сердечной смуте.
До сущности протекших дней,
До их причины
До оснований, до корней,
До сердцевины.
На прикладі життя і творчості Бориса Пастернака можна повчитися, що треба завжди лишатися людиною. Кожна людина має бути творцем, має зберегти у собі живий дух, бо тільки жива душа має оживити навколишній світ.
Я дякую вам за урок, за розуміння і співпрацю. Залишайтеся завжди людьми, творіть мистецтво або світ.
VI Домашнє завдання
1.     Вивчити напам’ять поезію Бориса Пастернака (на вибір) – для усіх.
2.     Написати творчу роботу на тему: «Які істини допоїла відкрити мені поезія Пастернака?» - високий рівень.
                





Немає коментарів:

Дописати коментар