субота, 22 червня 2019 р.

Виступ на педраді


Способи реалізації наскрізних ліній на уроках зарубіжної літератури
Зарубіжна література має досить значний потенціал для реалізації наскрізних змістових ліній.

Наскрізна лінія «Екологічна безпека й сталий розвиток» подана у програмі тем зарубіжної літератури за принципами: послідовності (від простого до складного) і концентричності (від елементарного до проблемного). На етапі прилучення учнів до читання 5-7 класи відбувається розкриття взаємозв’язків людини і навколишнього середовища в процесі вивчення художніх творів. На етапі системного читання 8-9 класи – усвідомлення краси природи, її благотворного впливу на людину, розкриття значення образного слова. Екологічному вихованню приділена велика увага при вивченні художніх творів. Як практично це реалізується?
Уже на перших уроках у 5 класі учні осмислюють на прикладі малих фольклорних жанрів взаємозв’язок усього живого на світі, важливість збереження природи як середовища необхідного для життя людини. Для цього пропоную під час вивчення теми «Фольклор» прочитати та проаналізувати прислів’я народів світу, зокрема: «Краще жити бджолою, ніж умерти метеликом», «Пташка красна своїм пір’ям, а людина – знанням», «У словах будь як черепаха, а в справах – швидше за птаха» та інші. На дошці зображення бджоли, метелика, пташки, черепахи, людини. Ставлю завдання:
- визначіть, які особливості тварин, рослин, природних явищ підмічено в них?
- З якими якостями людини вони співвідносяться?
- Чи можна стверджувати, що людина вчиться у природи?
- А чого навчилися ви?
Після обговорення дійшли висновку, що людина – це частинка природи, її розумний витвір, тому саме на ній лежить відповідальність за екологічний стан планети Земля.
Набути досвіду спілкування з природою допомагають казки. Вивчаючи в 5 класі  літературну казку  О. Уайльда «Хлопчик-Зірка» проводжу рольову гру «Бути щирим». Об’єдную дітей у групи і, опираючись на текст, пропоную щиро розказати про ставлення Хлопчика-Зірки до мешканців лісу. У казці природа відіграє велику роль у розкритті образу головного героя в подоланні довгого шляху до прощення, до переродження. Готуючись до уроку, підбираю «Інтерактивні пазли», галерею ілюстрацій, репортаж інтерв’ю з однокласником по ілюстраціях, перегляд фільмів, прослуховування аудіо записів - усе це з не тільки урізноманітнює  урок,  але й робить його яскравим, цікавим та емоційним. Після обговорення, аналізу, виконання усіх вправ діти роблять висновок, що тільки та людина, яка бачить красу, живе в гармонії з природою здатна до переродження.
Формування соціальної та громадянської компетентності на уроках зарубіжної літератури в межах змістової лінії «Громадянська відповідальність» спрямована на розвиток соціальної активності особистості, формування відповідального члена громади та суспільства, національно свідомого, який розуміє принципи і механізми функціонування суспільства, орієнтується у своїй діяльності на культурні традиції і вектори розвитку суспільства.
Розвиток соціальної та громадянської компетентності відбувається через навчання на трьох рівнях: засвоєння знань про громадянську відповідальність («навчання про»), розвиток розуміння і ставлення до громадянської відповідальності («навчання для розвитку розуміння та формування ціннісних ставлень»), а також через здобуття практичного досвіду громадянської відповідальності («навчання через досвід»).
Реалізація змістової наскрізної лінії «Громадянська відповідальність» є ефективною при роботі з усіма категоріями учнів, враховуючи сучасну тенденцію «очерствіння», ізольованості серед підлітків. Застосовую технологію «Ситуацію успіху». Організація ситуації успіху розв’язує багато проблем щодо пасивності, агресивності, неслухняності, лінощів, не бажання читати тощо. Моя роль як учителя  полягає  в  тому, щоб створити  такі  умови, в  яких  учень зможе  розв’язувати конфлікти, осмислювати та захищати свої права, усвідомлювати свою роль в суспільстві. Переконана,що сучасний  педагог  має  бути  на  уроці  і психологом, і  актором, і  режисером  одночасно. Тому, ретельно  готуючись  до уроків, враховую  не  тільки  своєрідність  кожного  класного  колективу, але  й психологію, вікові  особливості, потенційні  можливості  кожного  учня, знаходжу  і  стараюсь  реалізувати  на  уроках  такі  методичні  прийоми, які дають  учням  відчуття  самостійності  і  творчої  участі  в  процесі  вивчення художнього твору. На своїх уроках компоную вправи щодо «Створення ситуації успіху» та інтерактивного навчання. Розглянемо деякі з них.
         Розпочну з організації класу. Переконалася, як почнеш урок, так він і пройде. На початку роботи створюю робочий настрій, щоб учні відчули потребу сприймати інформацію швидко й із зацікавленістю. Наприклад, вправа «Долоньки». Простягніть, будь ласка, праву долоньку. На ній подаруйте свою творчість і старанність. Простягніть, будь ласка, ліву долоньку. На ній я дарую вам свою любов і повагу. А тепер обміняємося дарунками, доторкнімося долонькою до долоньки. Дякую.
Такі вправи сприяють позитивним міжособистісним стосункам, дають можливість кожній дитині заглибитись у свій внутрішній світ, а мені ефективно розпочати й провести урок.
На етапі актуалізації знань, щоб  допомогти учням поновити попередні знання, пробудити їхню цікавість, використовую літературні диктанти, кросворди, запитання для бесіди, рольову гру  «Прес-конференція з автором»,  або «Інтерв’ю з автором», вправи « Продовж речення», «Асоціативний кущ»,  метод «Так чи Ні», «Вибери зайве», цитатну доріжку «Хто так сказав», прийом «Лови помилку».
Робота над формуванням компетентностей починається з визначення мети уроку (цілепокладання), що випливає із певної теми, і як наслідок — очікувані результати, тобто знання, уміння та навички, що їх учні опанують і застосують в конкретній ситуації. Важливим є вміння школярів самостійно визначати результати роботи на уроці. Для цього впроваджую прийом «Очікувані результати». Він дає змогу кожній дитині проаналізувати в кінці уроку, чи досягнув він поставленої мети, визначити над чим ще слід попрацювати. Головне — «підштовхнути» дітей до роздумів, самостійного пошуку відповідей і прийняття рішень. Лише за таких умов школярі будуть творцями уроку, а значить — і власного життя. 
Етап сприйняття та засвоєння нового матеріалу містить інформаційний блок з теми, запитання для аналізу тексту, проблемні завдання. Використовую принцип орієнтації на ідеал.
Вивчаючи біографію письменників чи поетів зарубіжної літератури, виховую у своїх учнів справедливість, завзятість, відданість своїй справі, чесність, принциповість. Орієнтую їх на ідеал. Відповідно до вказаного принципу у своїй роботі використовую такі вправи: інтерв’ю, лист герою, портфоліо автора чи героя, ментальна карта, карта подорожі, метод «Пошук», заочна екскурсія, робота в групах (історики, мистецтвознавці), метод критичного мислення "Сократівський діалог", вправа «Портрет», метод «Шість капелюхів», знайди пару.
         Дуже важливим на уроці є висновок – результат засвоєних знань, роботи на уроці. Для підсумкового етапу пропоную творчі завдання, завдання проблемного та аналітичного характеру: «Ланцюжок радісних відкриттів», «Лист літературному героєві», сенкан, тестові завдання, літературний диктант..
Література встановлює контакт учнів з минулими епохами та сучасним світом, забезпечує умови для успішної соціалізації. Досвід героїв, з котрими учням доводиться зустрічатися в процесі вивчення теми, формує особистісну позицію дітей, дозволяє робити оцінку своїм вчинкам.
Наскрізна лінія «Підприємливість та фінансова грамотність» націлена на розвиток лідерських ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному, швидкозмінному середовищі, забезпечення кращого розуміння молодого покоління практичних аспектів фінансових питань, здійснення заощаджень, страхування, кредитування, інвестування тощо. Розглянемо на конкретних прикладах як навчити учнів підприємницької та фінансової грамотності на уроках зарубіжної літератури.
В 9 класі при вивченні повісті Бальзака «Гобсек» проводжу урок «Гроші та щастя#пов’язані?». Разом намагаємося знайти відповіді на це питання. Розмірковували, дискутували, намагалися вияснити: а скільки ж грошей потрібно, щоб відчувати себе щасливим … і взагалі, чи треба вони для щастя? Подумки ставали мільйонерами, жебраками, опинялися на безлюдному острові з мішком грошей… Презентували проект «Гроші», з якого дізналися про види грошей та їх функції, а також, що таке сімейний, власний бюджет і його планування, які кишенькові гроші отримують діти різних країн світу. Дослідили, які гроші, терміни згадуються у творі. Під час роботи в групах розглядали питання: хто з героїв повісті «Гобсек» має найбільш фінансову грамотність. Чому? Чим є гроші для героїв твору? Чи щасливі вони?
Узагальнюючи урок пропоную висловити свою думку   на поставлене проблемне запитання на початку уроку «Чи можна ставити знак рівності гроші=щастя?».
Домашнє завдання теж пов’язане з фінансовою грамотністю. Високий рівень: скласти звіт про фінансову грамотність героїв твору «Гобсек».
Достатній рівень : створити міні-проект «Мій родинний бюджет».
Скласти план самоосвіти:  «Моя фінансова грамотність».
 Світова література надає учню багатющий життєвий матеріал для аналізу різноманітних життєвих схем поведінки, людських характерів, акцентує на унікальному внутрішньому світі людини. Чи навчає література жити? І так, і ні. Вона пропонує різні варіанти життєвих моделей і ситуацій, приклади найрізноманітніших почуттів.
Не буває зручних, єдино правильних методик, які можна застосувати повсюдно, - цьому суперечить індивідуальна природа як учителя, так і учня. Уроки зарубіжної літератури з підприємницьким тлом сприяють духовному зростанню, соціальній адаптації вихованців; допоможуть їм стати більш зрілими, мудрими, вправними, загартованими перед життєвими випробуваннями, впевненими у прийдешньому.  

Немає коментарів:

Дописати коментар